Témanapok, 2018

Ökoiskolaként sokéves hagyomány nálunk, hogy tavasszal témanapokat tartunk valamilyen fontos környezetvédelmi témával kapcsolatban. Az idei "téma" a PET-palack volt.

A Témahét évek óta visszatérő tavaszi programunk, melynek alkalmával projektmódszer keretein belül tevékenyen tanulhatnak diákjaink változatos témakörökről. Mivel intézményünk örökös ökoiskola – amire különösen büszkék vagyunk, és igyekszünk is rendszeresen megfelelni ennek a megtisztelő és egyben bizony felelősséggel is járó címnek –, tavaly a hulladékok újrahasznosítását/újrahasználatát tűztük ki feladatunknak. Akkor a papír került terítékre, s mivel nagyon sikeres volt a program, rengeteg szuper ötlet valósult meg, sok remek alkotás született papírból, idén is szerettük volna folytatni ezt a környezettudatos kreatívkodást. Így kézenfekvő volt, hogy most áprilisban a műanyaggal, azon belül a PET palackokkal foglalkozzunk.

Több előzetes csapattalálkozót és online levelezést, egyeztetést követően végül eljött április 25-e, amikor is sok-sok zsáknyi üres PET palackkal, ragasztópisztolyokkal, ollókkal, festékekkel és mindenféle szükséges eszközökkel felszerelkezve megkezdtük izzasztó munkánkat, hogy ismét olyan dolgokat állítsunk elő, amik gyönyörködtetik a szemünk, hasznosnak is bizonyulnak, és még jól is szórakozunk a készítésük közben. A kétnapos munkálatok alatt a gyerekek prezentációiból, illetve pár videó segítségével igyekeztünk néhány információmorzsát is felcsipegetni és megemészteni erről a fontos és súlyos témáról, vagyis a műanyag hulladékokról, melyek sajnos egyre komolyabb problémát jelentenek környezetünknek. (Az interneten fellelhető temérdek cikk és videó közül alább találnak néhány linket, amennyiben érdeklődnének a téma iránt. Olvasásukat, megtekintésüket szívből ajánlom, igazán hasznos lehet!)

Az elkészült tárgyak kiállítása után nem maradt más hátra, mint a témanapok talán legjobban várt része: az egész napos kirándulás. 27-én, pénteken Mogyoróhegyre látogattunk, ahol napos idő és izgalmas állomások várták a gyerekeket, mindenféle trükkös feladatokkal, feladványokkal, ügyességi játékokkal, természetesen továbbra is a műanyagok bűvöletében.

De, hogy ne csak egy tanár meséljen, álljon itt a másik oldal nézőpontja is, egyik csapatkapitányunk, Kóka Zsófi (8.b) összefoglalója:

„Én minden évben nagyon szoktam várni a témahetet, de csapatkapitányként megélni teljesen más volt. Amikor kisebb voltam, mindig azt hittem, hogy a csapatkapitányoknak nincsen sokkal nehezebb dolga, mint a többieknek. Ezt a pozíciót azonban nehezebb volt betölteni, mint 7 éven át szemlélni. Minden 8.-osra hatalmas felelősség hárul amiatt, hogy 25, 26 vagy 27 gyerekre kell vigyáznia. A Témahét nagyon jól meg van szervezve, és fura volt, hogy idén a szervezésben is segíteni kellett. Mi gyártottuk a kitűzőket, mi írtuk a leveleket. Érdekes volt, hogy idén én választottam a csapatot. Sokat segített, hogy hónaponként csapattalálkozók voltak, mert így sikerült a Témahétig megjegyezni a gyerekek nevét. A Témahét első és második napján a projekt nagyon zsúfoltan, sietősen telt. Nehéz volt megoldani, hogy mindenki tudjon dolgozni, segíteni a munkában. Nehezítés volt, hogy csak 2 nap állt rendelkezésre a munkához, és nagyon kellett sietni. Mindenki az utolsó percekig dolgozott, kihasználva azt a pici időt. Aztán a péntek is nagy rohanással telt. Mi például már a korai busszal indultunk. Nagyon kellett figyelni arra, hogy mindig meglegyen mindenki, ezért sűrűn tartottunk létszámellenőrzést. Az elsősökre külön kellett figyelni, mert jellegzetes tulajdonságuk, hogy az egyik pillanatban még megvannak, a következőben pedig már nem. Az én csapatomban (13) nem volt sok probléma, mindenki nagyon aranyos volt. Ez nagyon megkönnyítette a dolgomat. Azért a Témahét során rájöttem, mennyire nehéz dolguk van a tanároknak. Amikor visszaértünk a suliba, körbenéztünk, megnéztük a többi kiállított művet. Nagyon ötletes munkák születtek. Szerintem mindegyik nyolcadikosnak jó lecke a Témahét, segít abban, hogy a középiskolába érettebben kerüljünk át.”

Reméljük, a többi csapatvezető is hasonlóan vélekedik, és a felelősség átérzése segít nekik a későbbi boldogulásban, de azért abban is bízunk, hogy a Témahetet nem csak kötelességként, hanem nagyszerű szórakozásként is sikerült megélniük, ahogyan a kisebbek is bizonyára jól érezték magukat, miközben a kötetlenebb keretek ellenére tanultak is valamit a környezettudatos életmódról, s hogy ezt a tudást majd sikeresen be is építik a mindennapjaikba!

A nyertes csapatoknak külön gratulálunk ezúton is! Váljon egészségetekre a finom nyeremény, vagyis a sok gyümölcs, torta és fagyi. A közreműködést pedig köszönjük a Práger családnak!

Nagy Szilvia

temahet-2018.jpg

Néhány érdekes cikk és videó a műanyagokról:

http://365.reblog.hu/cimke/PET-palack

https://index.hu/nagykep/2018/02/22/elkisertunk_egy_pet-palackot_az_ujjaszuletes_utjan/

https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/titkos-kodok-veszelyes-pet-palackok/

Hulladék jó úton – A műanyag: https://www.youtube.com/watch?v=HQGH4vnluaw

Hogyan készül? A PET palack: https://www.youtube.com/watch?v=svdjLTwCiV4

Műanyag: A tengerek valódi réme: https://www.youtube.com/watch?v=chGO3jBk3IA

Földünk, a műanyag bolygó: https://www.youtube.com/watch?v=GD2OeRRcsFw