Témahét-2014

Ökoiskolai hagyományainkat folytatva ebben az évben is Témanapokat tartottunk. Az egészséges életmód, a helyes táplálkozás, a tisztálkodás, a mozgás és a lelki egészségünk megóvása került a középpontba.

Gondolkodjunk egészségesen!

A hagyományos tanítási órák rendjét megbontva, most is vegyes korosztályú csapatokban vettek részt a gyerekek olyan foglalkozásokon, ahol elsősorban nem az ismeretek átadása, hanem az attitűdformálás volt a cél.

A megnyitón Kovács Áron rádiós műsorvezető tartott szórakoztató, humoros bemelegítő tornát. Wintermantel Zsolt, Újpest Polgármesterének, programjaink fővédnökének megnyitója után pedig elindult futni a Szilas patak partján az iskola apraja és nagyja, valamint a lelkes szülők kisebb tábora.

megnyito_polgarmester_cikk.jpg

8. osztályos tanulóinkból került ki az a 24 talpraesett gyerek, akik februárban több napon keresztül toborozták csapatukba az alsóbb éves diákokat. Közkedvelt tanulóink között ez a feladat, kicsik és a nagyobbak is évekig készülnek arra, hogyha majd egyszer ők is végzős diákok lesznek, csapatkapitányként, a legkisebbeket kézen fogva irányítsák csapatuk munkáját. Kreativitás, kommunikáció, együttműködés, döntéshozatal és még sorolhatnánk azoknak a készségeknek a sorát, amelyekre a diákoknak szükségük van a sikeres csapatmunka érdekében. Az idei év legsikeresebb csapatát, Gerencsér Krisztina 8. a osztályos tanuló irányította:

„Izgatottan vártam a témahetet. Ebben az évben én is csapatkapitány lettem. A témahét előtti napokban az osztályokat sorra járva kellett kiválasztanom a csapat többi tagját, míg végül 21-en lettünk. Az alakuló gyűléseken szívesen vállalták el a gyerekek az előzetes feladatokat, gyűjtőmunkákat.

Április 28-án, hétfőn elkezdődött a témahét. Minden az egészséges életmódról szólt. Az első 2 nap az iskolában, teremből terembe járva oldottuk meg az érdekesebbnél érdekesebb feladatokat, melyeket a pedagógusok állítottak össze. Készítettünk gondolattérképet, gyümölcssalátát, foglalkoztunk a tisztasággal, a lelki egészséggel és a mozgással. A harmadik napon az egész iskola buszra szállt, és elindultunk Mogyoróhegyre. Itt játékos akadályversenyt szerveztek nekünk.

A 3 nap folyamán igazi csapattá kovácsolódtunk össze. Nagyon jó érzés volt figyelni a kicsikre, terelgetni, segíteni őket. Hatalmas felelősség volt ez, de jó volt megtapasztalni azt, ahogy felnéztek ránk, nagyokra. Nagyon értékesek voltak a nyeremények, de ettől többet jelentett, hogy rengeteget tanultunk, mindig együtt tudtunk működni és nagyszerűen éreztük magunkat.”

salata.jpg

Az idei témanapok programjai azonban eltértek a korábbi évekétől.  Fontosnak tatjuk, hogy a gyerekek szemléletformálásával a felnőttekhez is eljuttassuk a fenntarthatóságra nevelés legfontosabb, mindennapi életünkben kiemelt szerepet játszó alapgondolatait, ezért nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek és a kerület többi közintézményének dolgozói számára is számos érdekességgel készültünk. Kipróbálhatták a hatha jóga és a meridián torna jótékony hatását. A kerület pedagógusainak Dr. Somhegyi Annamária tartott rövid továbbképzést a gerinctornáról. Táncolni sokan szeretnek, de azt, hogy ez erőt próbáló, komoly fizikai terheléssel is járhat, már kevesebben. Nemcsak az alsósok, hanem a felnőttek is lelkesen gyakorolták a zumba, aerobik és különböző tánclépéseiből összeállított alaplépéseit.

A programok közötti szünetekben lehetőség nyílt a fahéjas-, vaníliás-, propoliszos- és lépes méz, valamint nyersételek kóstolására és vásárlására. Aki fontosnak tartja, hogy bőrét is egészséges termékekkel ápolja, megismerhette Győrffy Zsuzsanna natúr krémeit és szappanjait.

A legsikeresebb az Országos Vérellátó Szolgálat munkatársai által irányított önkéntes véradás volt. Kedden délután 15-től 18 óráig folyamatosan érkeztek kollégáink és a szülők, hogy ilyen módon segíthessenek a bajba jutottakon.

Az utolsó napon iskolánk minden tanulója elutazott Mogyoróhegyre, egy olyan külső, a város zajától mentes erdei akadályversenyre, ahol a természetvédelmi területekre vonatkozó szabályokat betartva, az iskolai kötöttségektől kicsit elszakadva versenyezhettek egymással. Az erdei tanösvényen nemcsak az egészségvédelemmel, hanem a környezetvédelemmel összefüggő feladatokat kellett teljesíteniük.

mogyoro-hegy.jpg

Az oktatásban, különösen egy ökoiskola számára, kiemelt feladat a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatának megvalósítása és terjesztése az oktatás minden szintjén. Ez egyaránt vonatkozik az intézményes és az intézményen kívüli nevelésre. Az ismeret központú oktatást fel kell, hogy váltsa egy cselekvés-kompetencia központú oktatás, vagyis a mindennapi gyakorlatban is jól használható tudás megszerzésére irányuló gyakorlat. Ezt az irányelvet tartottuk most és a korábbi években is  szem előtt témanapjaink szervezésekor.

Köszönjük támogatóinknak, hogy segítségükkel hozzájárultak programjaink sikeréhez!

Újpesti Önkormányzat; Budapest, IV. kerületi Rendőrkapitányság; Vega-Ház Kft, Kiskőrös; Csereklye Sándor nyomdász; Kovács Áron rádiós műsorvezető; Dr. Ember Tibor sebész főorvos; Porcsalmyné Henter Izabella dietetikus; Országos Vérellátó Szolgálat; Oriolus Med Kft.; Lénárt Gitta,  Rozer Tamás méztermelő; Mátrai Mariann jógaoktató; Győrffy Zsuzsanna;  Dr. Somhegyi Annamária gerincgyógyász;  Erdei Művelődés Háza, Mogyoróhegy; Orosz Cukrászda, Práger Ferenc és családja; Fonyó Sebastian és Üveges Réka táncoktatók

Fodorné Branstädter Ágnes
munkaközösségvezető