Sítábor, 2018

26 éve minden télen szervezünk sítábort. Az idén sem volt ez másként. Kátai Tamás testnevelő kollégánk vezetésével január harmadik hetében az olaszországi Ravasclettoban voltak egy hetes sítáborban a gyerekek. A síelés, a táj és a tábor szépségeiről Dobosy Balázs 8.c osztályos tanulónk számolt be.

SÍTÁBORI ÉLMÉNYEK

Első osztályos voltam, amikor először részt vettem a Szűcs Sándor Általános Iskola sítáborában. Akkor volt először síléc a lábamon. A kezdő csoportba osztottak be. A szuper oktatásnak köszönhetően a tábor végére már a piros pályákon is le tudtam jönni. Utána évről évre egyre haladóbb csoportban fejleszthettem sítudásomat.

A sítábor általában januárban, az első félév vége körül szokott lenni, ekkor már mindenki nagyon várja, hogy hiányozzon egy kicsit a suliból.

Az utazás busszal történik, de sok család, köztük mi is autóval tesszük meg a hosszú utat Olaszországig. Így csak irigykedve hallgatom a barátaim beszámolóját arról, hogy milyen jó hangulatban telik a buszút. Akinek nincs felszerelése, az is bátran csatlakozhat. Az iskola jó kapcsolatban van egy síkölcsönzővel, ahol olcsón lehet bérelni kiváló minőségű síléceket, síbakancsokat.

Régebben Ausztriában volt a sítábor, de az utóbbi években már Olaszországba mentünk. Itt nagyon kellemes az idő, eddig mindig napos időben élvezhettük a lejtőket. A szállásunk mindig pályaszállás, ami nagyon kényelmes, mert közvetlenül a sípálya mellett van, és nem kell a felszerelést messzire cipelni. Általában szállodában szállunk meg, ahol csak a mi társaságunk van. Kapunk reggelit és meleg vacsorát, ami a szabadban töltött hosszú nap után nagyon jól szokott esni mindenkinek.

A sítáborban természetesen a legjobb a síelés. Az megérkezés napján este a tábor vezetője, Kátai Tamás ismerteti a csapatbeosztást, és hogy ki melyik oktatóhoz került. Az oktatás tudás szerint differenciáltan történik, minden csapatot vizsgázott síoktatók vezetnek. Minden tábor kötelező eleme, hogy az első este ismertetik a síkresz szabályait, ami a balesetek, sérülések elkerülése érdekében nagyon fontos. A legfontosabb szabályt biztos, hogy mindenki megjegyzi: „Don’t eat yellow snow!”

Másnap reggeli után irány a pálya! A hegyre felérve gyönyörű látvány tárul elénk. Körös-körül hófödte csúcsokat és lent a völgyekben aprónak tűnő településeket láthatunk. És amerre a szem ellát gyönyörűen kezelt sípályák várnak ránk. De mi nem indulunk ész nélkül neki a lejtőknek, hanem alaposan bemelegítünk. De nem unalmas gyakorlatokkal, hanem van saját zenénk és koreográfiánk, amit az egész tábor egyszerre csinál, a többi síelő pedig mosolyogva bámul minket. Közben beszívjuk a friss hegyi levegőt. Ez nagyon jó hangulatot szokott teremteni a síeléshez. Az oktatók mindent megtesznek, hogy a síelés is jó hangulatban teljen, és szórakozva fejlődjünk. Vannak vicces feladatok, és ha ügyesek vagyunk, egyre keményebb pályákon is levisznek minket. Természetesen mindig a biztonságunkat és a testi épségünket szem előtt tartva.

Ebédidőben a csapatok a hegyen lévő éttermekben (hüttékben) pihennek meg, ahol átmelegedhetünk, és finom ételekkel csillapíthatjuk éhségünket. A pihenő után pedig a délután is síeléssel telik.

Az egésznapos síelés után kellemesen elfáradva visszatérünk a szállodába, ahol vacsoráig szabad program van.

A legjobb dolog a sítáborban a síelésen kívül az, hogy barátokkal vagyunk együtt. Minden nap vacsora után a tanárok által szervezett programokon lehet részt venni. Szokott lenni szellemi és ügyességi vetélkedő is. Ilyenkor csapatokban mérjük össze a tudásunkat. A legnépszerűbb játék a gyerekek körében a „borítékos játék”. A csapatok feladata az, hogy a szervezők által korábban elrejtett borítékokat megtalálják, és a bennük lévő betűkből egy értelmes szót rakjanak ki. Minden boríték a következő boríték helyét rejti. Az utolsó borítékban egy csoki neve van, amit szintén meg kell találni. Az a csapat nyer, aki először találja meg a saját csokiját.

Már hagyomány a „popsí” verseny, amikor hócsúszkán ülve kell minél gyorsabban lejutni a dombról. Van karaoke-party, a tábor csúcspontja pedig a disco DJ Fáczánnal.

A tábor síversennyel zárul. Egy előre kitűzött versenypályát kell időre teljesíteni minden síelőnek. Olyan pályát jelölnek ki a szervezők, amin a kezdő csoport tagjai is biztonságosan le tudnak menni. Korosztályonként a leggyorsabbat aranyéremmel, a másodikat ezüstéremmel díjazzák, a többiek pedig bronzérmet kapnak. Külön díjban részesül a leggyorsabb alsós fiú és lány, a leggyorsabb felsős fiú és lány pedig egy-egy értékes óra boldog tulajdonosa lehet a Festina jóvoltából.

Sajnos gyorsan eltelik ez a pár nap. Az emlékek, amiket rengeteg fotó és videó is őriz, viszont megmaradnak. A vicces, emlékezetes sztorik pedig szájról-szájra terjednek. És már ekkor elkezdjük várni a következő sítábort.